30 Temmuz 2013 Salı
Törenin başlangıcı iki düşünceye
dayanır: "topluluk bireyden daha
değerlidir" ve "kalıcı yarar geçici
olana tercih edilmelidir"; buradan,
topluluğun kalıcı yararının mutlaka
bireyin yararından, yani bireyin
anlık esenliğinden, hatta kalıcı
yararından ve yaşamını
sürdürmesinden bile daha önemli
tutulması gerektiği sonucu çıkar.
Birey bütüne yararlı bir
düzenlemeden dolayı ister acı
çeksin, ister sakatlansın, isterse de
bu düzenleme yüzünden ölsün, -
törenin korunması, kurbanın
sunulması gerekir. Ancak, böyle bir
anlayış sadece kendileri kurban
olmayanlarda oraya çıkar, - çünkü
kurban, kendi örneğinde bireyin
çokluktan daha değerli
olabileceğini, aynı şekilde, şu
andaki hazza, cennetteki bir ana,
belki de acısız ya da esenlik
içindeki durumların donuk bir
biçimde süregitmesinden daha
çok önem verilmesi gerektiğini
gösterir. Kurbanın felsefesi hep
artık çok geç olduğunda duyulur:
böylece töreye ve törelliğe bağlı
kalır: altında yaşanılmış ve eğitilmiş
olanın tüm töre toplamı için sadece
bir duygu olarak - üstelik birey
olarak değil, bir bütünün unsuru,
bir çoğunluğun içinde bir sayı
olarak eğitilmiş. - Böylece bireyin
kendi törelliği aracılığıyla,
çoğunluğun isteğini kendi kendine
kabul ettirdiği görülür.
Friedrich Nietzsche
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.